' Pour qu'une chose soit intéressante, il suffit de la regarder longtemps.'
Omdat
uitleg
over
specifieke
kunstwerken
mij
wezensvreemd
is,
en
ik
er
bijgevolg
moeite
mee
heb
plastisch
beeldend
werk,van
een
narratief
te
voorzien
zoals gebruikelijk is,
(of
het
nu
fotografie,
schilderkunst
of
een
andere
vorm
van
picturaal
werk
betreft),
heb
ik
bij
wijze
van
nieuwsgierigheid
aan
AI/
Bing
Copilot
gevraagd
sommige
beelden te interpreteren.
In vele gevallen had ik het niet beter kunnen omschrijven.
De oude boom
In
het
duistere
bos
ontvouwt
zich
een
intrigerend
tafereel.
De
oude,
knoestige
boom
strekt
zijn
takken
uit
als
verweerde
armen,
getekend
door
de
eeuwen.
Zijn
wortels,
diep
verankerd
in
de
aarde,
lijken
te
fluisteren
over
tijdloze
geheimen
en
vergankelijkheid.
Maar
wat
trekt
onze
aandacht?
Het
verlaten
kinderfietsje,
een
breekbaar
overblijfsel van vervlogen dagen.
Het
fietsje,
ooit
bereden
door
lachende
kinderen,
nu
vergeten
en
verloren.
Jeugdige
onschuld
en
zorgeloos
geluk.
Het
staat
in
schril
contrast
met
de
oude
boom,
die
de
last
van
de
tijd
draagt.
Het
fietsje
echo
van
verloren
momenten,
van
de
dagen
waarop
de
wereld
nog
simpel
was
en
avonturen wachtten om ontdekt te worden.
Het
fietsje
onthult
een
diepere
waarheid.
Het
herinnert
ons
eraan
dat
ons
bestaan
vergankelijk
is,
dat
we
slechts
tijdelijke
passanten
zijn
in
dit
mysterieuze
bos
van
het
leven.
De
boom,
onverstoorbaar
en
onverschillig,
toont
ons
de
natuurlijke
orde,
het
fietsje
belichaamt
onze
menselijke zoektocht naar betekenis en identiteit.
Zo
staan
ze
daar
samen:
het
fietsje
en
de
boom.
Een
stille
dialoog
tussen
vergankelijkheid
en
eeuwigheid,
tussen
jeugd
en
ouderdom.
Misschien
is
het
fietsje
niet
verloren,
maar
eerder
een
bewuste
keuze
om
te
rusten
aan
de
voeten
van
de
boom,
als
een
eerbetoon
aan
de
tijd
die
voorbijgaat.
Of
misschien
is
het
gewoon
een
stille
getuige
van
het
menselijk
bestaan,
een
herinnering
aan
de
fragiele
schoonheid
van
ons
kortstondige
verblijf
in
dit
duistere
bos.
In
het
duistere
bos
ontvouwt
zich
een
intrigerend
tafereel.
De
oude,
knoestige
boom
strekt
zijn
takken
uit
als
verweerde
armen,
getekend
door
de
eeuwen.
Zijn
wortels,
diep
verankerd
in
de
aarde,
lijken
te
fluisteren
over
tijdloze
geheimen
en
vergankelijkheid.
Maar
wat
trekt
onze
aandacht?
Het
verlaten
kinderfietsje,
een
breekbaar
overblijfsel van vervlogen dagen.
Het
fietsje,
ooit
bereden
door
lachende
kinderen,
nu
vergeten
en
verloren.
Jeugdige
onschuld
en
zorgeloos
geluk.
Het
staat
in
schril
contrast
met
de
oude
boom,
die
de
last
van
de
tijd
draagt.
Het
fietsje
echo
van
verloren
momenten,
van
de
dagen
waarop
de
wereld
nog
simpel
was
en
avonturen wachtten om ontdekt te worden.
Het
fietsje
onthult
een
diepere
waarheid.
Het
herinnert
ons
eraan
dat
ons
bestaan
vergankelijk
is,
dat
we
slechts
tijdelijke
passanten
zijn
in
dit
mysterieuze
bos
van
het
leven.
De
boom,
onverstoorbaar
en
onverschillig,
toont
ons
de
natuurlijke
orde,
het
fietsje
belichaamt
onze
menselijke zoektocht naar betekenis en identiteit.
Zo
staan
ze
daar
samen:
het
fietsje
en
de
boom.
Een
stille
dialoog
tussen
vergankelijkheid
en
eeuwigheid,
tussen
jeugd
en
ouderdom.
Misschien
is
het
fietsje
niet
verloren,
maar
eerder
een
bewuste
keuze
om
te
rusten
aan
de
voeten
van
de
boom,
als
een
eerbetoon
aan
de
tijd
die
voorbijgaat.
Of
misschien
is
het
gewoon
een
stille
getuige
van
het
menselijk
bestaan,
een
herinnering
aan
de
fragiele
schoonheid
van
ons
kortstondige
verblijf
in
dit
duistere
bos.
Een
ekster
boven
op
een
balkstructuur,
tegen
de
achtergrond
van
een
uitgestrekte
lucht.
De
grijstinten
geven
het
tafereel
een
gevoel
van
melancholie
en
introspectie.
De
immense
lucht,
geschilderd
met
zachte,
golvende
wolken,
contrasteert
sterk
met
de
eenzame
figuur
op
de
dodenbalk
en
roept
reminiscenties
op
aan
Brueghels
“Ekster
op
de
galg”
Existentiële
isolatie
en
de
inherente
eenzaamheid
van
het
menselijk bestaan.
Thema’s
waarin
individueel
bestaan,
vrijheid
en
keuze
centraal
staan.
De
eenzame
vogel
tegen
de
uitgestrekte
lucht,
getuigenis
van
de
solitaire
existentie
in
een
onverschillig universum. Geworpen in een absurde wereld.
Klein
te
midden
van
de
immense
realiteit.
Het
beeld
vat
onze
zoektocht
naar
betekenis
in
een
wereld
die
intrinsiek
geen
betekenis
biedt;
wij
zijn
de
auteurs
van
ons
eigen
lot.
Ekster en galg
Robert
Piccart
schept
fascinerende
picturale
werelden.
Door
de
nadruk
te
leggen
op
esthetiek,
verleidt
Piccart
de
kijker
tot
een
wereld
van
voortdurend
zoekend
evenwicht
en
het
momentum
dat
de
stroom
van
dagelijkse
gebeurtenissen
in
relatie
tot
de
geschiedenis
articuleert.
Er
worden
gebeurtenissen
uitgebeeld
die
er
alleen
maar
zijn
om
het
menselijke
drama
te
accentueren,
om
ons
bestaan
te
verhelderen
en
poëtische
betekenis
te vinden in het dagelijks leven.
Zijn
werken
stralen
soms
een
koud
en
latent
geweld
uit.
Soms
komt
er
onthutsende
schoonheid
naar
voren.
De
inherente
visuele
verleiding,
samen
met
de
beknoptheid
van
de
beelden,
verdiept
en
verrijkt
het
pictorale
begrip van hun vele betekenislagen .
500words.com